Volksrepubliek China ligt redelijk aan de andere kant van de wereld, beter gezegd het is een andere wereld. Met ongeveer 1,3 miljard inwoners ben je als mens één van de vele en is het bijna niet te bevatten hoe een land met zoveel mensen zo gestructureerd kan zijn.

Deze gedachte van gigantische steden en snel de weg kwijt raken in de drukte, was dan ook de reden van mijn slapeloze nachten voordat ik het vliegtuig instapte. Af en toe zie je een ninja film voorbij komen met de achterbuurten van China als decor waar criminaliteit heerst, enge straatjes de hoofdwegen zijn en karate-gangsters de straten terroriseren. Niets is minder waar! 19 April 2014 stapte ik in het vliegtuig naar Shanghai om daar te starten met een trip van bijna vier weken langs Shanghai, Beijing, Xi’an, Guilin, Yangshuo, Hong Kong en Macau.

De Reis

Vanaf het moment dat ik het vliegtuig uitstapte waren de indrukken groot. Alles wat je in de grote steden van China tegenkomt is indrukwekkend, groot, georganiseerd en vooral erg schoon. Naja schoon, de lucht van Shanghai en Hong Kong behoren tot de meest vervuilde ter wereld, maar op straat zal je geen zwerfafval of uitgetrapte sigaretten vinden. Vergeleken met onze steden in Nederland waar onze beschaafde medemens regelmatig zijn kauwgom op straat spuugt of een peuk op de grond gooit, staan er in Hong Kong zelfs boetes voor het roken van een sigaret in het openbaar.

Tip: Reis in grote steden als Shanghai of Hong Kong met de metro! De metrostations zijn super schoon, alle lijnen staan duidelijk aangegeven met kleuren, het is goedkoop en je kan overal in de stad uitstappen waar je wilt. Het enige nadeel ten opzichte van een taxi is dat het in de metro bijna altijd zo druk is als op de foto…

Shanghai is een grote internationale stad met ruim 30 miljoen inwoners. Dat merk je aan alles. De mensen spreken goed Engels, het metrostelsel is ongeveer tien keer beter en strakker georganiseerd dan in Nederland en de straten zijn schoon. Deze drie kenmerken gaven dan ook gelijk een goede reden om met de trein van Shanghai naar Beijing te reizen. Ideaal, van Shanghai naar Beijing wat ruim 1300 kilometer is, in ongeveer 10 uur tijd met een slaaptrein. Omdat ik met een gezelschap van vijf op reis was hebben wij gekozen voor een slaaptrein. We sliepen in twee vier-persoonscabines zodat we de groep konden verdelen en niemand tussen onbekende hoefde te overnachten. Dat is fijner, omdat de Nederlandse gewoontes nogal eens kunnen afwijken van de Chinese.

Note: De Chinese gewoontes zijn best afwijkend van de Nederlandse. Het is bijvoorbeeld in China relatief normaal om; een boer of een scheet te laten in het openbaar of te rochelen en te spugen op straat en in de metro of gebouw.

We hebben specifiek gekozen voor een slaap/nachttrein omdat dit aanzienlijk scheelt in de kosten. Een slaaptrein kost gemiddeld €30 terwijl een high speed trein €90 á €100 kost, beide voor een enkeltje. Na een lange nacht kwamen we vroeg in de ochtend aan in Beijing. Je moet je voorstellen dat een treinstation van een gemiddelde Chinese stad veel groter is dan je gewend bent waardoor het zoeken naar het juiste perron “iets” langer kan duren dan verwacht. Wees dan ook altijd ruim van tevoren op tijd omdat het vrij speciaal is als een trein in China niet op de seconde vertrekt zoals aangegeven staat in het vertrekplan.

Slaaptrein

Na het vinden van de juiste trein en te slapen op de iets wat harde bedden is het een uitdaging om de juiste uitgang te vinden op de gigantische stations. We kwamen aan in Beijing waar we bij de uitgang uitkwamen op een straat zonder taxi’s. Na ongeveer een uur lopen en via een Chinese kaart de juiste weg proberen te vinden kwamen we tot de conclusie dat het Railway station waar we aankwamen niet het station was waar we uit wilde komen. Er zijn logischerwijs verschillende stations in Beijing die kilometers van elkaar af liggen. Wat bleek, we waren aangekomen op Railway station East en ons hostel (wat tegenover Railway station Beijing lag) was nog 20 minuten met de taxi vanaf dit station.

Beijing is een mooie stad die veel historie kent. Het paleis van de hemelse vrede, het zomerpaleis en de Chinese muur zijn drie musts om te bezoeken als je in Beijing bent. Lees hier meer over de must see’s van Beijing > binnenkort online!

Van Beijing door naar Xi’an! Wederom met de slaap/nacht trein omdat dit goed bevallen was tijdens de trip van Shanghai naar Beijing. Het is ongeveer zeven uur met de trein van Beijing West naar Xi’an North (voor ongeveer €50 enkeltje). Na een kleine paniek momentje met een verkeerd hostel waar we afgezet werden, kwamen we tot rust en hebben we een mooie trip geboekt naar het “Emperor Qinshihuang’s Mausoleum Site Museum” oftewel het museum van het Terracottaleger met aansluitend een fietstocht over de muur van Xi’an.

Muur van Xi’an stad – Xi’an

Helaas is die fietstocht niet helemaal goed afgelopen voor mij ondanks het feit dat Nederlanders één van de meest ervaren fietsers zijn van de wereld. Tijdens de mooie trip over de stadsmuren van Xi’an (zeker aan te raden) vergat ik op volle snelheid dat de voor-rem van de mountainbike links zat en sloeg ik in mum van tijd over de kop toen ik de linker voor-rem inkneep. Het resultaat: een hoop bloed en een dikke linker elleboog! Na een hoop ellende heb ik besloten een ziekenhuis op te zoeken om foto’s te laten maken. Ik kwam aan in een Chinees ziekenhuis, en je raadt het al. De dokters praten daar chinees. Het voelde niet lekker dat ik niets verstond van de plannen die de dokters met me hadden, dus ben ik weggegaan.

Onderweg kwam ik iemand tegen die vertelde dat er twee soorten ziekenhuizen zijn in vrijwel alle grote steden van China: een nationaal ziekenhuis waar ze enkel Chinees spreken en een internationaal ziekenhuis waar de voertaal Engels is. Ik besloot op zoek te gaan naar een internationaal ziekenhuis en wilde een taxi aanhouden.

Wat ik niet wist was dat er de volgende dag de nationale feestdag Labor Holiday (1-7 mei) plaats zou vinden waardoor geen enkele taxi chauffeur zin had in een stel toeristen mee te nemen. Dat kwam omdat ongeveer half Xi’an de laatste voorbereidingen aan het doen was voor de aankomende speciale vrije dag voor iedere inwoner. Na een paar paracetamols konden we gelukkig de volgende dag door met reizen naar Guilin, met het vliegtuig! Op ieder gemiddeld vliegveld is een EHBO / dokterspost aanwezig, dat was op Xi’an airport ook het geval. We hebben mijn elleboog daar laten verbinden!

De avonturen in Guilin

Na genoeg avontuur in Xi’an zijn we met het vliegtuig naar Guilin gevlogen. Het is zeker aan te raden om een binnenlandse vlucht te pakken in China! De vliegvelden zijn modern en de vluchten zijn relaxed inclusief eten en drinken ongeacht de afstand die je vliegt. Van te voren hebben we het hostel “Riverside Hostel” geboekt via My Lonely Planet en werden we opgehaald vanaf het vliegveld door de gastheer van het hostel. Dit hostel heeft ruime kamers, een westerse menukaart (wat af en toe fijn is na drie weken chinees lokaal eten), vriendelijk personeel en de mogelijkheid tot veel excursies via het hostel! Guilin is een stad met ongeveer 650.000 inwoners gelegen aan de Li Rivier. Als je in Guilin bent, maak dan zeker even een excursie over de Li Rivier omdat deze rivier veel zijtakken heeft die je met een boot goed kan bezoeken. Het is erg leuk om via de Li Rivier kennis te maken met deze mooie stad. De foto’s spreken voor zich..

Rondvaart Li Rivier – Guilin

Rondvaart Li Rivier - Guilin

Naast de Li Rivier rondvaart en een leuk bezoek aan een grot heb ik me laten verleiden tot een Chinese massage. NEE, het was geen massage met een happy ending zoals je zou denken maar een keurige bindweefsel massage waarbij je bijna flauw zou valt van de pijn. Mijn masseur vroeg me of ik naast de “heerlijke” massage een zogeheten Cupping wilde. Een Cupping massage blijkt dus te werken met kopjes die zich vastzuigen aan je huid. Een leuk idee maar niet aan te raden als je nog zonder shirt over het strand moet lopen… Het resultaat van de massage mag er wezen!

Een "heerlijke" massage -Guilin

Een “heerlijke” massage -Guilin

Tip: doe een massage in een erkende massage salon (is aangegeven op de gevel). Er wordt veel opgelicht met massages in China. Je denkt dat je gemasseerd wordt, maar achteraf blijkt dat een dame zich “uit kleed” en zegt dat je veel geld moet betalen omdat je aandrong tot seksuele handelingen. Bescherm jezelf en ga naar een erkende salon. Dit kost meer geld maar scheelt veel ellende achteraf!

Van Guilin zijn we doorgereisd naar Yangshuo. Yangshuo staat bekend om zijn mooie ligging in het Karstgebergte. Nadat we aangekomen waren in Yangshuo vanuit Guilin (met de trein) hebben we vanuit het hostel direct een vlottrip geboekt over de Li Rivier. Met de mountainbike zijn we naar de opstapplek gereden. Onderweg kwamen we de meest bizarre dingen tegen als: vuurwerk op straat, een gebakken hond (een delicatesse in veel delen van China) aan een stuur van een fiets en de prachtige natuur van het Karstgebergte. Voor mij was de vlottrip over de Li Rivier het hoogtepunt van mijn reis door China. De natuur, bizarre bergvormen en authentieke Chinese landschappen maakte deze tocht zo bijzonder. Ik kan uren doorgaan over de prachtige natuur, maar denk dat de volgende foto’s genoeg zeggen!

Vlotvaren op de Li Rivier - Guilin

Vlotvaren op de Li Rivier – Guilin

Het is tijd voor de eindbestemming Hong Kong! Van Yangshuo zijn we voor de laatste keer met de nachttrein doorgereisd naar ons eindstation Hong Kong. Wat een stad is dat. Hong Kong bestaat uit verschillende districten maar is gemakkelijk te onderscheiden van twee delen: Kowloon en Hong Kong Island.

Kowloon kan beschreven worden als sub-central van Hong Kong waar veel nationaliteiten (vooral Indiërs en afrikanen) voorkomen. Kowloon staat bekend om haar toeristische trekpleister The Avenue of Stars, wat de Walk of Fame is van China.

Avenue of stars - Hong Kong

Avenue of stars – Hong Kong

Dit is zeker een aanrader om te bezoeken, omdat dit gelijk een prachtig uitzicht geeft over de Skyline van Hong Kong Island. Ook is er elke dag om 8 uur ‘s avonds een lichtshow te zien vanaf de Avenue of Stars in Kowloon. Op de grote gebouwen van Hong Kong Island staan lasers opgesteld die een lichtshow van 8 minuten verzorgen. Stel je er niet teveel bij voor, maar het is leuk om te zien als je toch in de buurt bent. Van Kowloon naar Hong Kong Island is het gemakkelijk om met de metro te gaan. Het moderne metro netwerk van Hong Kong is relatief goedkoop en gemakkelijker dan een taxi aanhouden in deze drukke stad.

Good to Know: Hong Kong is een “administratieve regio” van China. Dit betekent dat Hong Kong een eigen munteenheid heeft (Hong Kongse Dollar), een eigen economie heeft en dat er bij de treinstations een douane is opgesteld. Je hebt geen visum nodig voor Hong Kong, maar zorg wel dat je je paspoort bij je hebt als je naar Hong Kong wilt reizen vanuit een Chinese stad. Ook word er in Hong Kong links gereden, omdat Hong Kong een Engelse kolonie was! Houdt hier rekening mee met oversteken.

High Speed ferry naar Macau

Naast Hong Kong is Macau ook een “administratieve regio” van China. Het is erg leuk en relatief gemakkelijk om van Hong Kong een dag naar Macau te gaan met een TurboJet, een high speed ferry.

Voor omgerekend €19,79 (172 Hong Kong Dollar) kan je een enkeltje Macau nemen. Je bent dan in ongeveer 55 minuten in Macau waar je direct met een bus naar één van de gigantische hotels gebracht kan worden die een exacte kopie zijn van de Hotels aan de strip van Las Vegas en goede casino’s bevatten. Omdat wij slechts een paar uur de tijd hadden in Macau zijn we niet verder gekomen dan hotel The Venetian, een indoor kopie van het Venetië in Italië.

The Venetian hotel - Macau

The Venetian hotel – Macau

Het is leuk om de sfeer te proeven van Macau, maar als je niets met gokken en casino’s hebt is een misschien niet aan te raden naar Macau te gaan.

Het meest ideale aan Hong Kong is dat het metro stelsel zo goed is dat je zelfs vanuit het centrum gemakkelijk met de metro naar het Internationale vliegveld kan. De metro van Hong Kong was dan ook onze laatste rit terug naar Nederland. Ik heb elk moment genoten van China, wat een land / wereld is dat! Lees hier meer over de must see’s van Hong Kong> binnenkort online!.

De Reis zit er op en deze geweldige ervaringen neemt niemand me af. Ik ga zeker nog eens terug naar dit inspirerende land waar alles om schema’s, schaarse tijd en geordendheid draait. In mijn andere blog posts is alles te vinden over Shanghai, Beijing en Hong Kong. Stay Tuned voor meer avonturen.

“Remember the life you lived, not the money you made”

Written by Nick Polder

1 Comment

Ik ben nieuwsgierig naar je reactie, plaast hem hier